Alla inlägg under april 2008

Av Camilla - 30 april 2008 10:47

* Grillning *

Efter fyra långa månader av kyla och vinter så är det äntligen vår och grillsäsongen är här.  

Därför är det viktigt att påminna er alla om hur det går till,


Eftersom det är den enda matlagningen som en riktig man gör.  

Förmodligen eftersom det medför vissa risker (tändvätska, eld osv.).


När en man erbjuder sig att grilla händer följande:


Rutin:

1. Kvinnan handlar all mat

2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.

3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen - med en öl i handen.


Här kommer det viktiga:

4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.  

  

Mera rutiner:

5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, underlägg och så vidare.

6. Kvinnan  går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid. Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet!


Viktigt igen:

7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.  


Ännu mera rutiner:   

8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet där hon har lagt på en ren duk.

9. Efter maten så dukar kvinnan av och diskar.


Och viktigast av allt:

10. Alla tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter.

11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag? När han ser hennes reaktion så kommer han fram till (det han har misstänkt länge) att det aldrig går att göra en kvinna nöjd!


Av Camilla - 30 april 2008 06:46

Lilleman vaknade för att äta vid 5.45 i morse, och han brukar äta och somna om, men inte i dag… han började att hosta och hosta….. sen stånkade han och hostade bra länge…. Han fick inte upp så mycket tyvärr men han hostade bra! Bara han inte blir sjuk nu när jag ska till Gotland på jobb. Åker ju på söndag i väg för första gången… Fy faan alltså vad jobbigt. Kommer säkert att grina mig igenom första kvarten i bilen…

 Nu 1 timme senare så ligger han i babysittern och somnar in nu precis och hostan har slutat och stånkandet likaså… Får be min egna lilla BVC-tant Malin lyssna på honom i dag… Hon har nämligen jobbat i flera år som sjuksköterska på Neonatal på NÄL, och jobbar nu som BVC-sköterska i Uddevalla. Och hon och hennes man ska vara gudföräldrar åt Harry nu vid dopet på lördag!! Melvin hade ju RS-viruset när han var 7 veckor, så jag tycker inte om stånkandet och tryckandet han höll på med Harry…. Det höll melvin på med då åxå…

Jag var på Öppet Hus på Onsjöskolan i går. Adrian och Liam visade olika saker från skolan och hade uppträdande mm. Jättekul att se! Jag och Melvin var åskådare, Kent och Harry var hemma. Gillar inte folksamlingar med honom än… Harry alltså :o)

Min styvbrorsa marcus med fru Ia samt dotter Isabell kommer hit i morgon och hälsar på. Ska bli jättekul. På fredag ska vi hitta på en aktivitet…kanske bowling!!??? Ska ju baka och laga lite mat tills på lördag åxå…. Hittade ett recept på en kaka i långpanna som jag tror att jag ska ha…

Här kommer den!!!

SkärtorsdagskakaDen här kakan har absolut inget med påsk att göra – namnet är en förkortning av ”baka onsdag, skära torsdag”, som syftar på att kakan blir godast om man låter den stå ett dygn innan man skär upp den. Maria Nilsson, som är husmor på Hjelmserydsstiftelsen i Småland, meddelar att detta helt enkelt är världens godaste kaka! Tid: 45 min 300 g smör 4,5 dl socker 3 ägg 1,5 dl kakao 3 dl vetemjöl 2 msk vaniljsocker 1,5 tsk bakpulver 2 dl vispgrädde 2 msk sirap 100 g mörk block­choklad 2 dl socker 100 g smör Gör så här: 1. Smält smöret och rör ner socker och ägg. 2. Blanda kakao, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner blandningen i kastrullen och bred ut den i långpanna med bakpapper. Grädda i 175 grader i 15–20 minuter. 3. Blanda grädde, socker, sirap och blockchoklad i en gryta. Koka under omrörning i 15–20 minuter. Tag av kastrullen och vispa i smöret i grytan i bitar. 4. Bred smeten över kakan. Låt kakan stå över natten.
Av Camilla - 29 april 2008 10:06

Längesen jag skrev och mycket har hänt, men i går så sprang jag 6 km-spåret på 34 min.... gick bara lite inimellan....så jävla kuperat de sista 2,5 km, och så duktig är jag inte så att jag kan springa UPPFÖR...


Så nu ska jag springa igen på torsdag morgon tror jag! Men vilken skillnad i att springa i spår än på asfalt. Har knappt ont alls i dag.


Jag o Harry ska i väg och handla lite blommor till framsidan, hämta o lämna grejer, köpa kuddar till soffan, så jag skriver mer sen...


kram

Av Camilla - 22 april 2008 22:21

tack för de fina korten nedan!!!!och tappa inte sugen nu, för vi ska SHOPPA oss snygga(re) innan festen den 17 maj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Av Camilla - 22 april 2008 22:16

glömde ju att berätta att jag har sprungit ca 4 km.... gick bara ett par hundra meter.... TACK MALIN!!!!!! för det onda i mig... har inte dunkat så i trappan sen vi flyttade hit.... inte mjuk i musklerna alltså sen i söndags, men ut igen i morgon tror jag!!! Adrian feber i dag!! Så han missade gitarrlektionen min lille man!! Och Melvin o jag satt o kikade på Äntligen hemma!!! i kväll!! Mysigt!!

Av Camilla - 22 april 2008 22:11

men jösses vad mitt liv innehåller mycket... är allt bara blajblaj, eller ger det nåt tilbbaka... Det är klart att det gör, mina barn är ju bara

BÄST!!


Haft påhälsning av vän I och hennes söta dotter F... Vilken tjej den lilla alltså!!!


Liam har fyllt 7 år, och Harry 3 månader!


Mamma har varit på besök, alltid lika bra!




Av Camilla - 17 april 2008 15:09

Längesen jag skrev, eller hur… Grattis till syrran i går åxå….fyllde 34!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och hon är min LILLAsyster, kan man tänka sig…. Alltså är jag äldre….hehehehe!

Betalat in till VÅRRUSET som jag och Sofie ska springa den 8 maj…. Pust!  Friskis och Svettis har träningstillfällen inför andra lopp som ska vara i Trollhättan senare i sommar, man kanske skulle vara med på de tillfällena… De ska vara 1 gång i veckan.

Sitter på min inglasade altan och NJUTER…. Skönt alltså. Med kaffe och Mama och Family Living!!

Mamma kommer hit i morgon, vi ska ha kalas för LIAM som fyller 7 år… :o) Ska göra stora gräddtårtor, för killen bara älskar GRÄDDE!!!

Min fd arbetskollega Isabell kommer hit på måndag och hälsar på oss, med sin lilla dotter.

 

Nää, nu vaknar lillemannen….

Av Camilla - 14 april 2008 10:25

Jag grejade med telefonen i går, höll på med kontakter ifrån en annan telefon till min, från SIM-kort osv. Då vet jag ej vad som hände, men sabbade mina 3 chanser med PIN-koden, sen måste jag ha PUK-koden. Och VEM är så himla duktig och har ordnin g på de jävla papperen????? Inte jag...så nu väntar jag på att få min PUK-kod hemskickad. Kan nu bara ta emot telesamtal, inte ringa..... GAAHHHH!!!!


Stackars stackars Englas med familj....det bränner i kroppen på mig.... jag vågar inte ens tänka tanken färdig på hur det skulle kännas att förlora ett av mina barn....det måste väl ändå vara bättre att fått visshet.... men vilken visshet!!! Fy faan, vad mycket ont det finns i världen!!! Och den störste som ställer frågor om detta hemska!!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards